انواع زمین تنیس

بررسی کامل انواع زمین تنیس

تنیس ورزشی با اجزا و پارامترهای مختلف است. در این ورزش از هر چه بخواهیم صحبت کنیم، از وسایل و ملزومات مورد نیاز بازی، شیوه بازی، ضربات به توپ تا انواع زمین بازی، همه دارای تنوع و خصوصیاتی منحصر به فرد هستند. در این ورزش بازیکنان مایل هستند در هر زمینه ای حق انتخاب داشته باشند و در مورد همه اجزای مرتبط با آن احساس راحتی کنند. این امکان کم و بیش در این ورزش فراهم است. در این نوشته سعی می کنیم در مورد انواع زمین تنیس شامل زمین تنیس چمن طبیعی و مصنوعی، زمین تنیس خاک رس، زمین تنیس هارد کورت، زمین تنیس کارپت و برتری ها و محدودیت های هرکدام صحبت کنیم.

فهرست محتوا

زمین تنیس چمن طبیعی

زمین تنیس چمن طبیعی یادآور فصل مسابقات تنیس در بریتانیا و یکی از چهار گرند اسلم سال یعنی ویمبلدون است.

نکات مثبت

مهم‌ترین مزیت زمین چمن طبیعی در تنیس، سرعت بالای بازی روی این سطح است که در این حالت بانس یا جهش توپ کمتر است و توپ کمتر سر می خورد، در نتیجه در طول جریان بازی کار برای حریفان در ریترن ها سخت است. زمین چمن به برتری بازیکنانی که مهارت های بازی نزدیک تور و فوت ورک دارند کمک می کند ضربه حریف را براساس بانس و سرعت آن در جریان بازی نگه دارند.

نکات منفی

می توان گفت نگهداری و مراقبت مداوم از این زمین مهم‌ترین ضعف آن است. برای مثال کادر مراقب از زمین در ویمبلدون در طول سال به دفعات و به طور مکرر سلامت چمن را بررسی می کنند و در طول پیک مسابقات، بازبینی هر روزه ای دارند تا زمین ها در سطح مسابقات قهرمانی باشند. این نوع زمین ها نیازمند مراقبت مداوم هستند و بانس درست و مناسب توپ برای بازی روی این زمین ها، مرتب بررسی می شود. بازی روی زمین چمن تابع شرایط مناسب آب و هوایی است. باران سطح زمین را لیز و لغزنده می کند. از طرف دیگر گرمای شدید چمن را خشک و نا هموار می سازد، باعث می شود چمن پرپشتی و طراوتش را از دست بدهد. مجموع این عوامل روی کیفیت مسابقه اثر منفی دارد. در طول مسابقات مسئولان زمین با شروع بارش باران زمین را با پوششی مناسب می پوشانند تا پس از توقف بارش بتوان بازی را از سر گرفت، این شرایط در انگلستان بسیار شایع است. الزام استفاده از کفش تنیس مخصوص زمین چمن یکی دیگر از ضعف های زمین تنیس با چمن طبیعی است.

زمین های چمن مصنوعی یا کارپت

زمین های چمن مصنوعی می توانند جایگزین مناسبی برای زمین با چمن طبیعی باشند و اقبال عمومی نسبت به این نوع زمین ها به مرور در سراسر جهان بیشتر شده است.

نکات مثبت

زمین های چمن مصنوعی دارای هفت ویژگی هستند که مهترین آن نگهداری آسان و کم هزینه آن است. برای سال ها استفاده مداوم مناسب هستند و می توانند کیفیت خود را حفظ کنند. به واسطه هزینه کم نگهداری درآمدزا و به صرفه هستند. برای بازیکنان زمین امن تری هستند و بازیکنان در هنگام زمین خوردن راحت تر می توانند از روی زمین بلند شوند و به بازی ادامه دهند. در تمامی مناطق زمین از سطح یکدستی برخوردار هستند. حرکت توپ در این زمین برای بازیکنان قابل پیشبینی تر است و از این رو آن ها می توانند روی استراتژی های فکر شده پیش از بازی حساب کنند. همچنین خط کشی های زمین در زمین های چمن مصنوعی روشن و واضح هستند و برخلاف چمن طبیعی که خط کشی ها ممکن است بر اثر تابش نور آفتاب به مرور محو شوند، مشخصات ظاهری خود را حفظ می کنند. برخلاف چمن طبیعی حرکات بازیکنان بر کیفیت ظاهری زمین اثری نمی گذارد و در نهایت نصب و راه اندازی این نوع زمین بسیار آسان تر و سریع تر است.

نکات منفی

زمین تنیس با سطح چمن مصنوعی همچنین دارای معایبی است که می توان به قابل اشتعال بودن این نوع سطح، تغییر بانس توپ در فصول گرم و سرد، سر بودن سطح و خطر مصدومیت بازیکنان و پروسه طولانی خشک شدن در روزهای بارانی، اشاره کرد. همچنین اگر قسمتی این نوع سطح دچار آسیب شود بایستی تمامی سطح تعویض شود و این امکان وجود ندارد که تنها قسمت آسیب دیده چمن مصنوعی تعویض و جایگزین شود. 

زمین های تنیس خاک رس

زمین های خاک رس جایگزین مناسبی برای زمین های چمن در طول تابستان هستند زیرا در این زمان چمن کیفیت و طراوتش را از دست داده و به قهوه ای تغییر رنگ می دهد. این زمین ها از خرده های ریز سنگ، خرده های ریز آجر، شن و سنگ آهک ساخته می شوند که ظاهری قرمز رنگ به سطح آن می دهند. در ایران ۹۰ درصد مسابقات در زمین های خاک رس برگزار می شوند.

نکات مثبت

بانس توپ در زمین های خاک رس بالاتر و آرام‌تر است و به بازیکنان این موقعیت را می دهد که زمان بیشتری برای پاسخ به ضربات داشته باشند و این امر باعث می شود در این زمین ها رالی های طولانی تری را شاهد باشیم و بازی وارد فاز تکنیکی تری شود که نیازمند داشتن استراتژی در بازی است. این زمین مورد علاقه بازیکنان فنی است که در طول جریان بازی از تاپ اسپین، اسلایس و دراپ شات استفاده می کنند. به واسطه طبیعت نرم و منعطف خاک، در طول بازی فشار کمتری به مفاصل بازیکنان می آید. این نوع زمین برای انوع بازیکن در سطوح مختلف مناسب استاین نوع مشخص از زمین در کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه، اسپانیا و ایتالیا رایج است و در طول فصل تابستان حتما شما را به یاد اپن فرانسه و بازیکنانی مثل رافائل نادال اسطوره ای می اندازد که از کشورهایی می آیند که زمین رایج بازی در آن خاک رس است.

نکات منفی

این زمین ها نیازمند بررسی مکرر و هر روزه هستند تا همواره سطح زمین صاف و تخت باشد و ناهمواری نداشته باشد. به واسطه امکان رالی های طولانی در این زمین پایداری و استقامت فیزیکی یکی از الزامات برای بازیکنان است. شاید به چشمتان خورده باشد که بازیکنان روی این زمین برای ریترن ها و رسیدن به توپ حریف روی سطح خاک سر می خورد، از یک سو این سطح بازی را زیباتر و مهیج تر می کند و در عین حال در صورت از دست رفتن تعادل بازیکن می تواند مصدومیت را در پی داشته باشد. در طول مسابقات زمین خاک رس به طور مکرر هموارسازی و خط های زمین جارو زده می شود تا شرایط استاندارد خود را حفظ کند.

زمین های تنیس هارد کورت

رایج ترین نوع زمین های تنیس هستند که در مکان های مختلفی از جمله پارک ها، مراکز تفریحی، مدارس و آکادمی های تنیس بنا می شوند. در ساخت این زمین ها از بتن و آسفالت استفاده می شود و در نهایت با لایه ای از رنگ اکرلیک پوشانده می شوند. از چهار گرند اسلم دنیای تنیس دو گرند اسلم از این نوع زمین به صورت سنتی استفاده می کنند. در شمال ایران به خاطر شرایط آب و هوایی عمدتا بارانی ساخت زمین تنیس هارد کورت رایج تر است.

نکات مثبت

بازی در هارد کورت بانس قابل پیشبینی و یکنواختی را برای توپ فراهم می کند و ترکیبی است از تجربه بازی سرعتی چمن و انسجام و یکنواختی بازی در زمین خاک رسبرخلاف چمن و خاک رس این زمین نیاز به مراقبت مداوم و پیوسته ندارد و فقط نیازمند بررسی ترک ها، آسیب های سطحی و رنگ خط کشی های زمین در طول زمان استهارد کورت در فضاهای داخلی و خارجی قابل تعبیه است که این امکان را فراهم می کند که افراد بیشتری بتوانند تنیس بازی کنند.

نکات منفی

انرژی کمتری که بازیکنان در این نوع زمین صرف می کنند باعث می شود ضربات بانس بالاتر و سریع تری داشته باشد و در نتیجه بازیکنان باید سرعت بیشتری برای پاسخ به توپ حریف در زمان مناسب داشته باشنداین نوع زمین می تواند آسیب های سنگین و بلند مدتی به مفاصل بازیکنان وارد کند و ریسک مصدومیت در این زمین ها به شدت بالاستاین زمین ها در طول زمان و براساس شرایط آب و هوایی می توانند آسیب ببینید و در شرایط یخبندان احتمال دارد ترک بخورند.

جدول مقایسه انواع زمین تنیس

با توجه به تنوع گزینه‌های سطح زمین تنیس، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام سطح زمین برای امکانات ورزشی شما، بودجه شما و کاربران اصلی زمین که همانا بازیکنان هستند، مناسب‌تر است، همیشه ساده نیست.

مجموعه تاپ اسپین تمام تلاش خود را انجام داده‌ است تا همه ملاحظات مختلف از عوامل هزینه و قابلیت بازی گرفته تا گزینه‌های کاربردی و سفارشی‌سازی سطح تنیس را جمع آوری کند.

هزینه زمین تنیس خود را خیلی زود محاسبه کنید

اگر در حال خواندن این متن هستید، احتمالاً مجبور شده اید در مدت زمان کوتاهی اطلاعات زیادی در مورد گزینه های سطح زمین تنیس مطالعه نمایید.

انتخاب سطح مناسب برای مکان ورزشی شما به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آنها هزینه است. با این حال، لزوما مهمترین آنها نیست. وقت خود را صرف مطالعه تمام فاکتورهایی کنید که در بالا در مورد آنها صحبت کردیم و هنگامی که آماده شدید، با استفاده از فرم برآورد هزینه ساخت زمین تنیس ما، برآوردی از هزینه پروژه ساخت زمین تنیس خود را دریافت کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *