زمین تنیس هارد کورت

تقریباً 40 سال از زمانی که مسابقات اپن آمریکا از چمن (بعد از سه سال تجربه خاک رس سبز) به زمین های هارد کورت تغییر کرد، می گذرد. این اقدام تنیس را برای همیشه تغییر داد.

تا سال 1975، سه رویداد از چهار رویداد گرند اسلم سال – ویمبلدون، اپن استرالیا و اپن آمریکا – روی چمن برگزار می‌شد، به استثنای آزاد فرانسه، که – و هنوز هم – روی زمین قرمز در رولن گروس پاریس بازی می‌شد.

پس از تجربه خاک رس سبز برای اینکه ببینند آیا دید برای پخش تلویزیونی بهبود می یابد یا خیر، مسابقات آزاد آمریکا به این نتیجه رسید که به یک زمین مسابقه بزرگتر از باشگاه تنیس وست ساید در فارست هیلز نیاز دارد و بنابراین به مکان جدیدی در محله کوئینز نیویورک و در نزدیکی فلاشینگ میدوز نقل مکان کرد. این منطقه فرسوده که برای نمایشگاه جهانی 1964 ساخته شده بود حالا قرار بود به مجتمعی عظیم دارای زمین های هارد کورت جدید تبدیل شود.

این تغییری بزرگ در شرایط برگزاری یک گرند اسلم بود، اما دیگر تا سال 1978، اکثر بازیکنان حرفه ای به خوبی به زمین های هارد کورت عادت کرده بودند. اکثر زمین‌های عمومی جدید در ایالات متحده، زمین‌های هارد کورت بودند و از آنجایی که بازیکنان برای تفریح این سطح را انتخاب می کردند ، برگزارکنندگان یو اس اوپن این فرصت را غنیمت شماردند تا با تغییر زمین، سطح تورنمنت را بالاتر ببرند.

طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی تنیس، گرند اسلم‌ها دیر به استفاده از زمین‌های هارد کورت روی آورده اند اما در واقع این نوع زمین مدت‌هاست که وجود داشته و در مسابقات رسمی از دهه 1940 استفاده می‌شده است.

فهرست محتوا

زمین های تنیس هارد کورت از چه چیزی ساخته شده اند؟

یک زمین هارد کورت که معمولاً از بتن یا آسفالت ساخته می‌شود، اغلب با روکش اکریلیک پوشانده می‌شود که کمی نرمی در سطح را ایجاد می‌کند و سطح را صاف می‌کند و بانس بسیار بیشتری نسبت به خاک رس و به‌ویژه چمن را ارائه می‌کند.

 

عملکرد توپ در زمین هارد کورت

واکنش زمین هارد کورت به توپ بسته به اینکه چه نوع اسپین یا چرخشی به توپ اعمال شده باشد متغیر است اما همانند خاک رس، ضربه تاپ اسپین در هارد کورت بسیار موثر است. با توجه به بانس بالای توپ در این نوع زمین، استفاده از ضربات تاپ اسپین نسبت به اسلایس در هارد کورت متداول تر است.

رالی‌ها طولانی‌تر از چمن و معمولاً کوتاه‌تر از روی خاک رس هستند. ضربات فلت و با فشار بالا به خوبی در این نوع سطح کار می کنند و ضربات نیمه سریع در این سطح بسته به میزان ماسه ی استفاده شده در لایه بالایی رنگ می توانند شتاب زیادی بگیرند.

اسلایس ها همچنین در این زمین می توانند موثر باشند و به طور کلی، زمین های هارد کورت مناسب ترین سطح در نظر گرفته می شوندتا حدی به لطف بانس واقعی توپ در این نوع زمینو تعادل خوبی که بین حمله و دفاع ایجاد می کنند، مخصوصا برای بازیکنانی که به دنبال رفتن به جلو و بازی لب تور برای گرفتن امتیاز هستند.

مزایا و معایب سطوح تنیس زمین سخت چیست؟

مزایا

باشگاه ها آنها را به دلیل نگهداری کم مورد نیاز و این واقعیت که سطحدر همه شرایط آب و هواییخیلی سریع پس از باران خشک می شود، دوست دارند و باعث می شود بازی با تاخیر بسیار کمی دوباره از سر گرفته شود.

معایب

نکته منفی تأثیر آن بر بدن و به ویژه مفاصل است. تنیسورهایی که به طور منظم روی سطح هارد بازی می کنند، مستعد آسیب هستند و زانوها و مچ پاهایشان آسیب پذیر است. بازیکنان حرفه ای به نوعی راهی برای سر خوردن روی این سطح پیدا کرده اند اما اگر نتوانند این کار را به درستی انجام دهند ممکن است تعادلشان بر هم بخورد.

انواع مختلف زمین های هارد کورت

با این حال زمین های هارد کورت همه یکسان نیستند. مسابقات قهرمانی هاردکورت بریتانیا که بین سال‌های 1968 تا 1983 در بورنموث برگزار شد، در واقع روی زمین خاکی آمریکایی برگزار می‌شد، اما به آن هاردکورت می‌گفتند، زیرا در آن زمان، بریتانیا عموماً تنها دو نوع سطح داشت، چمن و شیل، شکلی از خاک رس. US Open در Pro Decoturf انجام می‌شود که در تئوری کمی سریع‌تر از سطح Plexicushion است که بازیکنان در اپن استرالیا از آن لذت می‌برند.

اما شکی نیست که زمین های هارد کورت به سطح غالب برای تنیس حرفه ای تبدیل شده اند. اوپن استرالیا در سال 1988 زمین‌های چمن را به زمین‌های هارد کورت تغییر داد و شش رویداد از 9 رویداد مسترز هزار امتیازیسطح پایین تر از گرندل اسلمتور آقایان و هفت رویداد از نه رویداد سطح بالا در تور بانوانبا زمین های هارد کورت برگزار می شوند.

انواع زمین هارد کورت
استادیوم آرتور اش یک میدان تنیس در محله کوئینز شهر نیویورک است. این ورزشگاه تنیس استادیوم اصلی مسابقات تنیس اپن ایالات متحده است و ظرفیت آن 23771 نفر است که آن را به بزرگترین استادیوم تنیس در جهان تبدیل کرده است.
هارد کورت راد لیور آرنا ملبورن
راد لیور آرنا یک ورزشگاه چند منظوره است که در ملبورن پارک شهر ملبورن استرالیا واقع شده است. این میدان، محل اصلی مسابقات آزاد استرالیا، اولین تورنمنت تنیس گرند اسلم سال است.

مهمترین تورنمنت های هارد کورت

در حال حاضر بخش مهمی از تقویم تورنمنت های جهانی تنیس شامل زمین های هارد کورت می شوند که شاخص ترین آن ها عبارتند از: گرند اسلم اپن آمریکا، گرند اسلم اپن استرالیا، مسترز کانادا (مونترال یا تورنتو)، مسترز ایندین ولز، مسترز میامی، مسترز سینسیناتی، مسترز شانگهای و مسترز پاریس.

اسطوره های هارد کورت

نواک جوکوویچ: جوکوویچ در زمین های هارد کورت فوق العاده موفق بوده و عناوین متعددی در اپن استرالیا (10 عنوان) و چندین عنوان اپن آمریکا کسب کرده است.

آندره آغاسی: آغاسی که به خاطر بازی قدرتمند خود در بیس لاین شناخته می شود، 4 عنوان اپن استرالیا و 2 عنوان اپن آمریکا را در زمین های هارد کورت به دست آورد.

سرنا ویلیامز: بازی قدرتمند سرنا به خوبی به زمین های هارد کورت می آمد و او چندین عنوان اپن استرالیا و اپن آمریکا را به دست آورده است.

اشتفی گراف: تسلط همه جانبه ی گراف بر زمین به خوبی در زمین های هارد کورت نمود پیدا کرد، 5 عنوان اپن استرالیا و 6 عنوان اپن آمریکا بیانگر موفقیت این بازیکن در هارد کورت است.

مارتینا هنگیس: بازیکن سوئیسی به خاطر بازی استراتژیک خود در زمین های هارد کورت و کسب چندین عنوان اپن استرالیا و اپن آمریکا در یادها مانده است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *